Web portal government kena hack..!!

by sazali yusof | 7:47 AM in |

Share


http://roy.kbs.gov.my telah di HACK!!!

Hai... Kali ini saya ada berita sensasi panas  dan memalukan untuk di kongsikan bersama. anda.. sebenarnya dah dekat seminggu saya hendak mempublish artikel ini.. dan setelah ke semua surat khabar dan stesyen-stesyen tv engan mempublishkan isu in.. barulah saya dan rakan-rakan membuat keputusan untuk publishkannya di blog... 

Tahukan anda domain    http://roy.kbs.goy.my    adalah domain bagi web portal rasmi untuk jabatan pendaftar pertubuhan belia malaysia.. atau secara ringkasnya ROY... dan ianya adalah jabatan rasmi kerajaan.... dibawah kementerian belia dan sukan (KBS)

Berbalik kepada tajuk diatas tadi... Percaya atau tidak... web yang domainya meggunakan gov.my ini.. telah di godam oleh satu pihak yang tidak bertanggungjawab.. yang amat memalukan lagi... ini adalah portal rasmi milik kerajaan Malaysia... dan ianya adalah web portal untuk rujukan dan muat turun borang pendaftaran persatuan belia dan maklumat-maklumat penting mengenai pendaftar persatuan.....

Perkara ini disedari oleh saya dan rakan-rakan  ketika kami ingin memuat turun satu fail di portal tersebut... dan apa yang mengejutkan dan mengecewakan  kami laman web rasmi roy.kbs itu telah di duplicate kan  kepada alamat url  tersebut..

http://www.zone-h.com/mirror/id/9881288

Mereka telah menggunakan teknik defacement untuk mengambil alih segala maklumat yang ada pada domain IP adress yang asal kepada IP mereka.. Persoalannya... Whats wrong dengan sistem keselamatan sever yang menjaga web-web rasmi  milik kerajaan..?? adakah sistem kita begitu mudah nak dibolosi.... WTF

kemana pergi pakar-pakar IT kita.. dan yang tak boleh diterima... mereka telah menggodam portal ini pada tarikh yang boleh dikatakan agak lama.. iaitu pada 16/11/2009.. dan masih belum ada jalan penyelesaian sehingga sekarang...

Kalau anda semua masih tidak mempercayainya.. cuba anda sendiri masuk ke portal  ROY  itu sendiri... apa yang terjadi..???  secara terang-terang mereka ini mendedahkan identiti mereka.. geng-geng yang telah menggodam web kerajaan ini mengelarkan diri mereka sebagai Morocans security crew dan dengan begitu berani meraka meletakkan notis  seperti berikut kepada kerajaan Malaysia..


You get Fucked By M0r0c@n$ S3cur1ty Cr3w www.m4r0c-s3curity.cc & www.owned-m.com This not a jocking, You are just a fucking Loser who don't know anything If u Want More Security Join to Our Area



CLICK UNTUK LEBIH JELAS




http://www.zone-h.com/mirror/id/9881288


CLICK UNTUK LEBIH JELAS


Disini saya hanya ingin berkongsi maklumat penting ini agar perkara seperi ini tidak terjadi lagi.. bukankah ianya amat  memalukan... portal kerajaan boleh kena godam dengan penggodam luar... dan mereka juga telah menuntut certain amount dari kerajaan malaysia untuk mendapatkan semula web portal roy.kbs.gov.my ini...

Fikir-fikirkanlah... mengapa benda seperti ini boleh terjadi... dan saya sendiri secara kebetulan menjumpai masalah ini.. dan kepada sesiapa yang selalu masuk ke portal ROY ini.. tidak mungkin anda dapat memasukinya sehingga perkara ini diselesaikan oleh pihak yang berwajib...

Salam seantero malaysia... diharap kerajaan lebih harus menigkatkan lagi sistem teknologi maklumat.. dan keselamatan IT milik kerajaan supaya tidak ada lagi pihak yang berana melakukan perkara yang sama... dan bak kata pepatah.. jangan biarakan pisang berbuah dua kali...


sumber  dari google dan  ITYM


6 comments:

  1. rizputra7 on December 30, 2009 at 5:07 PM

    hackers dari indonesia selalu mengodam malaysia....yg pelik....kerajaan kita tak ada orang yang pakar dalam masalah nie ker???

     
  2. sazali yusof on December 30, 2009 at 8:03 PM

    betul cakap riz.... kerajaan patut memperetatkn keselamatan... dan memandang bakat2 anak tempatan yang bijak IT jangan harap pada pakar lur saja... budak-budak kita banyak yang hebat-hebat cuma mereka tidak dipandang....

     
  3. zool on December 30, 2009 at 11:45 PM

    Aku bukan pandai pasal network ni tapi akui memang mudah digodam.. Jabatan aku pun ada budak leh layan youtube walaupun diblock,..
    tapi bukan aku yg layan youtube tu.. aku malas nak kacau. bebudak IT jabatan semua kawan aku.

    Kenapa berlaku??


    Setau aku MAMPU takde wujudkan jawatan untuk hackers2.. Sebab kalau omputeh dia hire hackers2 untuk bentuk satu sistem keselamatan kerajaan..
    Tunggu kalau aku jadi Pengarah MAMPU aku buat kot..
    ha hahah.. tapi malangnya aku hanya Pen Peg Teknologi Maklumat yang tak pandai buat keje .. Tu yg boss aku cakap....

    p/s :- Ada lagi aku nak tulis tapi kang ada spy kena buang keje nanti... :)

     
  4. sazali yusof on December 31, 2009 at 12:38 AM

    malaysia ukan takda hackers..tapi hacker yang wat keja takda profit..macam kau cakap r..watpa nak tunjuk hebat leh hack you tube j...hack mana2 company omnputih..baru diorng hire..tapi pasal you tube ukan kena hack tapi pakai software yang leh tembus admin security j..lalalalallaa

     
  5. sazali yusof on December 31, 2009 at 12:39 AM

    malaysia ukan takda hackers..tapi hacker yang wat keja takda profit..macam kau cakap r..watpa nak tunjuk hebat leh hack you tube j...hack mana2 company omnputih..baru diorng hire..tapi pasal you tube ukan kena hack tapi pakai software yang leh tembus admin security j..lalalalallaa

     
  6. Anonymous on February 22, 2010 at 3:40 PM

    Ya, mungkin kerana itu

     
Bookmark and Share

Followers


ShoutMix chat widget
Creative Commons License