Global warming warning

by profnotetree | 2:46 AM in |

Share


 Somebody.. safe......me....!!!

Alam oh alam...mengapa kau dipersendakan walaupun kat amat berguna... tajuk prof more to worlwide meaning.. tapi sebagai orang melayu biar bahasa memperkasa bangsa...habis madu sepah bersepah-sepah...

Mengapa manusia makin lupa.. makin leka kerana mengejar status manusia bertamadun lagi maju..huh..!! ada apa kemajuan jika tidak seiring dengan perkembangan rohani dan jati diri... buka mata... manusia seperti tikus yang cuba memperbaiki labu...semakin dibiarkan semakin rosak dan musnah jadinya...

Pemanasan global bukan isu baru..pemanasan global isu lapuk yang semakin berbau bangkai.. .bila di tanya mana puncanya...siapa yang salah dan harus dipertanggugjawabkan...maka berdendanglah lagu bangau oh bangau...yang sebenarnya amat sinonim dengan kehidupan kita kini....

Persidangan copehegen telah hampir seminggu menutup  tirai... namun isu yang lapuk masih buntu pda penyelesaian..salah siapa?? negara maju yang sepatutnya tampil kehadapan untuk mengaku kesalahan dan kesilapan tidak langsung berbuat demikian... 30 billion diperuntukkan hanyalah satu nisbah kecik pada keuntungan yang dikaut pada alam..jika alam mempunyai peguam mereka. Pasti manusia sudah disaman kerana merekalah punca ganguan pada ekosistem alam..

Iceberg semakin mencair.. tahukah anda...salah satu kajian profesor 4 tahun dahulu menunjukkan bahawa bandar klang dan pekan mungkin tenggelam 50 tahun akan datang jika fenomena ini berterusan...

Tahukah anda...baru-baru ini satu rekahan iceberg ditemui di selatan Australia yang berkeluasan satu daerah... dan didapati terpisah dari benua artartika.. Manusia hebat mengkaji dan menemui sesuatu dan ia di manupulasikan untuk kemusnahan...

Di malaysia prof amat kagum dengan satu NGO yanng tak putus memperjuangkan isu alam.. siapa mereka?? mereka adalah SAHABAT ALAM MALAYSIA... merekalah manusia beratamadun sebenar yang sedar bahawa kita dalam bencana... mereka adalah segelintir yang cuba memperbetulkan apa yang manusia telah rosakkan..namun cukupkah tenaga mereka melawan si tolol yang semakin membiak-biak...





EIA

Ini lagu satu kisah.. tahukah apa itu EIA... enviroment impact assesment ini dikeluarkan oleh Jabatan Alam Sekitar..namun ini hanyalah wayang pacak yang di jadikan gula-gila mainan sesetengah pihak yang perutnya buncit sampai ke tanah..

EIA sepatutnya digunakan sebagai pengukur sesuatu pembagunan... namun ia hanyalah satu report yang dijadikan prosuder tapi bukan kewajipan untuk diguna pakai...di atas kertas mengatakan projek itu memberi impak negatif pada alam..

Namun bila samapi ke tangan si buncit..ia berubah menjadi projek yang menbawa kekayaan...lihatlah apa yang jadi pada highland tower dulu dan juga kejadian tanah runtuh di bukit antarabangsa kini..salah satu contoh apabila EIA itu di putar belitkan...salah siapa?

Mengapa ia idak di jadikan salah satu batu pengukur pada satu2 pembangunan...kerakusan itu sifat binitang yang tiada akal.. namun manusia lebih dekat dengan makna perkataan itu..mana akal mereka??? entry yang panjang lebar ini bukan omongan kosong..tapi beerti...aku ingin menjadi prof sejati..we are sharing and teaching...we love our earth..we love our nature..please stop destroying and show your love to earth.. aku mencari peta laluan sebagai prof sejati..salam kedamaian...salam kehijauan..salam cinta dari seantero malaysia





3 comments:

  1. Jard The Great on December 31, 2009 at 12:52 PM

    heheh... kutub utara bakal cair

     
  2. HEMY on December 31, 2009 at 1:46 PM

    cair??cair la..asalkan aku kaya...ni le sentimentaliti mereka2 yg bengap

     
  3. profnotetree on December 31, 2009 at 1:49 PM

    hurrm... tu lah nak tunggu sampe malpetaka dtang baru nak insaf.. tu pun kejap jela.... besok buat balik

     
Bookmark and Share

Followers


ShoutMix chat widget
Creative Commons License