universiti dah ada bintang!!!

by profnotetree | 12:22 AM in |

Share


 university 5 bintang?

Tadi aku lepak lepas makan...biasa r kena sedas dua rokok..aku pon lepak bersama bonda tercinta...then tepat kul 8 malam, bondaku  tukar channel 103 (maklumlah pakai astro)..then macam biasa r..bondaku yang sentiasa mengikuti perkembangan semasa ni tengok berita utama..aktiviti yang semakin jarang manusia seangkatan aku buat...hehehe..

Sedang kotak ajaib (tv daa) memaparkan isu semasa..mataku dan telingaku terpegun pada satu statement...kementerian pengajian tinggi mahu mengradekan IPTA dan IPTS dalam bentuk bintang..alah macam hotel tu..five star..3 star.2 star n twinkle-twinkle little star..huhuhu..lalu statement tu terus pergi ke serebrum otakku..dan aku datang dengan pelbagai andaian..


Andailah university tu di gred macam hotel..ada bintang2..mesti benda pertama yang akan berubah adalah yuran pengajian..klu IPTA maybe kurang tapi klu IPTS comfirm yuran naik mendadak..

Maklumlah universiti 5 bintang..mana nak sama dengan universiti 3 bintang..hemm...hemm..aku tengok yuran kat BMI (british malaysia institute) yang half swasta half MARA pun dah capai RM 40,000 untuk 3 years diploma..

Nampaknya jika benar andaian aku yuran akan jadi kesan kepada dasar baru ni..so kita kan kembali ke zaman dahulu dimana yuran pengajian menjadi masalah kenapa ramai orang tak daya nak sambung study..hemm..


Andaian aku yang kedua..pasti akan terbentuk gap antara mahasiswa yang berlainan university..yelah lain university lain bintangnya..

Mahasiswa universiti 5 bintang mesti kerek nagn mahasiswa universiti 3 bintang..aduyai..dah macam pengelasan darjat plak..kang ada yang jadi macam filem antara dua darjat tu.pakwe mahsiswa 3 bintang..makwe plak 5 bintang punya universiti so si bapak pompuan ni kata..ko tak sedarjat nagn anak aku..dasar budak kelas ke 3..hahahahaha..boleh jadi kan???



Andaian aku yang ke tiga..macam mana klu gred tu berubah-ubah..sekejap universiti 5 bintang kejap 3 bintang...adutyai..pening nak uruskan...

Lagi satu..masalah macam mana nak pastikan dorang gredkan universiti tu dengan telus..maklumlah..kita kan ada satu bencana yang di paggil RASUAH..dengan kemampuan kewangan.macam2 leh jadi..lagi2 IPTS...aduyai..pening prof pikir.....sekarang pun kita dah tak leh nak caya ngan mana2 bancian..pendek kata...dalam bahasa jawa everything is come back to ringgit malysia..no money no status



Tapi aku pasti yang kementerian jalankan dasar ni untuk meningkatkan lagi institusi pengajian tinggi malaysia..yelah.dak2 freshie dan mak bapak leh nilai sendiri mana dorang nak letak diri n anak dorang...ukur baju badan sendiri..jangan jadi kawan aku..matematik gagal pun nak mohon enggineer..last lingkup..hemm..so.isu ni masih baru..korang ada pandangan ..komen k..huhuhuh

7 comments:

  1. rafaiz benitez on December 23, 2009 at 12:46 AM

    krajaan xtetap lg kan grade utk U kt mesia nie?

     
  2. profnotetree on December 23, 2009 at 12:55 AM

    ooo..belum tetap..tapi kena ingat apa yang pm cakap..jarang tak jadi..hehehe..tapi tadi dorang dah rangka..kan saya cakap tadi andaian saya..klu benda ni jadi..hehehehe

     
  3. Aus MeLankoLik on December 23, 2009 at 1:53 AM

    em..
    aku rasa..
    macam xperlu je..
    kalau uni 5 bintang pun..
    tapi kemudahan serupa 2 bintang..
    tiada apa yg perlu dibintangkan..ahaha..

    yang paling penting..kemudahan dan suasana utk belajar bagi aku..

    pengurusan biroraksi dalaman..yang ntah kadang buat kerja sambil lewa..

    ok !!

     
  4. profnotetree on December 23, 2009 at 2:05 AM

    aus you right..aku mmg kadang anti tul nagn unit pentadbiran ni..birokrasi leceh benor..nalk tukar kad matriks mau sampai 2 3 kali aku ulang alik pejabat..huish

     
  5. Anonymous on December 23, 2009 at 2:43 AM

    penting ke bintang tu? boleh melahirkan graduan2 yg berkualiti ke? mcm ne klu universiti 5 bintang tp graduannya tak sekualiti universitinya yg berbintang2 tu?... emmmly

     
  6. mz on December 23, 2009 at 1:06 PM

    camne boleh letak bintang pula.. nak jadi cam hotel lah pulak kan..

     
  7. profnotetree on December 23, 2009 at 1:46 PM

    tahu takpa..namun implikasinya masih samar selagi belum dipraktikkan..harap2 segalanya positif

     
Bookmark and Share

Followers


ShoutMix chat widget
Creative Commons License