tsunami dalam kenangan

by profnotetree | 8:17 AM in |

Share


impak kejadian tsunami

Tanggal 26 Disember 2004 masih segar dalam ingatan....satu peringatan dari TUHAN kepada umatnya yang leka dan semakin menjauhi dari TUHAN...tanpa sebarang amaran dan tatkala santa sibuk menagihkan hadiah pada umat jesus..sedang umat yang berpanjikan islam leka dengan hiburan yahudi..sedang manusia leka dalam tidur..tiba-tibe dikejutkan dengan bencana TSUNAMI yang mengemparkan hampir seluruh pelusuk dunia...

Suara ghairah berhibur bertukar jeritan ngeri dan yang pasti segala berlaku dalam sekelip mata..tanpa disedari bala dari TUHAN itu melenyapkan segala yang ada di hadapan..menhapuskan segala keriangan palsu yang dinikmati..menhancurkan...membinasakan dan juga mengerikan..itu jawapan yang pasti...

Apalah mampu bagi insan yang kerdil melawan kuasa TUHAN...akibat leka bala datang menimpa...tatkala itu baru datang keinsafan...tatkala itu baru kenal erti menjadi manusia yang mempunyai tuhan,.,,keriangan menjadi tangisan...kegembiraan menjadi duka..itulah bala bencana dari YANG MAHA ESA kepada umat yang sudah lupa pada agama dan TUHANNYA....

pada masa itu MALAYSIA adalah negara pertama yang menhulur bantuan..dan aku adalah salah seorang dari crew terbabit...pelbagai persoalan tentang kejadian itu masih misteri dan aku masih mencari jawapan yang pasti...jika ingin aku diskusikan segalanya pasti panjang berjela-jela..namun biarlah aku menyenaraikan apa yang aku dengar dan alami disana....daerah yang paling teruk menerima musibah ini adalah acheh dan pasti semua ingat...bila kita menyebut kejadian tsunami..pasti nama acheh menjadi sebutan...di sana berlaku pelbagai misteri..yang aku ingin himpum bersama teman agar menjadi tauladan...


apa yang tinggal hanyalah masjid

1.  Hampir 90 peratus mayat yang ditemui bogel dan kebanyakannya adalah wanita...dan aku mendapat maklumat bahawa berlaku pesta seks bertukar pasangan pada masa itu di acheh...

2.  Segala kawasan di selatan acheh hampir musnah namum dengan kuasa TUHAN..hanya masjid yang masih kukuh dan sesiapa yang berlindung di masjib adlah antara umat yang selamat dari bencana tersebut..dan menurut saksi..ombak terbelah apabila melalui masjid

3.  Ombak dikatakan setinngi 4 tingkat bangunan dan airnya begitu panas sehingga melecurkan badan mangsa...mayat yang ditemui sememangnya mempunyai kesan lecuran seperti terkena air yang mendidih

4.  Di acheh banyak orang membela anjing dengan alasan untuk menjaga tanaman dan rumah..dan untuk pengetahuan anda..orang di acheh hampir 100peratus ISLAM

5.  Walau ACHEH masih dalam bencana alam..GERAKAN ACHEH MERDEKA (G.A.M) berperang dengan tentera nasional INDONESIA dan 10.30 malam hingga ke subuh adalah waktu darurat di ACHEH...kami mendengar bunyi gerila GAM berbals tembakan dan tidak di benarkan keluar

6.  Disana dibina satu liang lahad yang amat besar dan dalam..dan semua mayat dihimpit seperti sampah dan di tanam bersama satu liang lahad...dan ada juga mayat yang dibakar kerana kurang kawasan perkuburan walaupun mayat iu adalah umat islam untuk mengelak penyebaran virus..

7.  Tahukah korang selama 3 minggu nelayan di acheh memukat mayat yang terapung di laut dan sebahagian anggota badan mayat hancur di makan ikan..dan ikan itu di tangkap bersama lalu di jadikan makanan...

8.  Di acheh kami tidak boleh bercerita mengenai GAM kerana mereka mempunyai banyak perisik dan supir (pemandu) yang membawa crew penyelamat dari MALAYSIA mati di tembak kerana dia orang JAWA..dan GAM benci warga asing duduk di tempat mereka...

9.  Tiada seekor pun bangkai haiwan di temui kerana menurut penduduk semua haiwan berkumpul di tengah ACHEH pada waktu kejadian tanpa di bawa oleh mana2 manusia..

Bagiku cukuplah sembilan fakta dariku...nampak macam mudah dan tidak perit..namun sebenarnya ia memberi implikasi yang amat buruk..dan seterusnya menerombos sempadan hatiku untuk mengisafi kejadian ini...aku berada di sana sebagai saksi kebesaran TUHAN..dan aku pasti ini bukan yang terakhir...dan jika ia satu petanda KIAMAT..aku tidak dapat bayangkan apa yang akan berlaku pada hari pembalsan nanti...pada sahabat dan teman di luar sana..sentiasa ingat bahawa kita ada agama dan TUHAN...hidup dan mati kita kerananya..salam keinsafan dari aku yang mencari PROF SEJATI...

sir_musolini

11 comments:

  1. shuko on December 27, 2009 at 9:19 AM

    dh 5 tahun dh..lame gak..

     
  2. touyakaruma on December 27, 2009 at 1:37 PM

    emmm semalam ada berita pasal nie...

     
  3. profnotetree on December 27, 2009 at 3:31 PM

    tu aku tiba2 nak buat post ni..walau dah 5 tahun kesannya masih mendalam beb

     
  4. bEEdLE d' bARd on December 27, 2009 at 6:57 PM

    trime kasih untuk info2 nie...

     
  5. profnotetree on December 27, 2009 at 7:04 PM

    you r welcome... beedlee..
    sesekali... rasa seronok juga kongsi pengalaman... kan...

     
  6. shuko on December 27, 2009 at 8:19 PM

    bila aku tngok cita tidal wave..tringat kisah ni plak..sdeh...

     
  7. profnotetree on December 27, 2009 at 8:26 PM

    ya betul..
    semoga... kita dijauhkan.. dari bencana-bencana seperti ini...
    tapi... bencana seperi inilah yang boleh memberi keinsafan kepada manusia yang sudah lupa...

     
  8. Werdah on December 27, 2009 at 8:54 PM

    Salam prof,

    Allah berfirman dalam surah az-Zumar : "(Ingatlah! Bahawa) orang-orang yang terdahulu dari mereka telah mendustakan (Rasul-rasul yang diutuskan kepada mereka), lalu orang-orang itu didatangi azab dari arah yang mereka tidak menyedarinya. (25) Maka Allah merasakan mereka kehinaan dalam kehidupan dunia (dengan berbagai-bagai bala bencana) dan sesungguhnya azab seksa hari akhirat (yang disediakan untuk mereka) lebih besar lagi. Kalaulah mereka mengetahui (hakikat ini, tentulah mereka tidak mendustakan Rasul). (26)

    Yakni Allah menyebutkan siksaan yang ditimpakan ke atas sebahagian daripada orang2 yang kufur itu berupa azab di dunia lalu disusul dengan azab neraka di akhirat. Mereka itu ditimpakan bala secara tiba-tiba tanpa mereka sedari seperti kaum2 terdahulu. Ada yang musnah terus, ada yang menderita kehinaan di dunia, ada yang ditukar menjadi babi atau kera dan segala macam lagi. Inilah azab dunia, manakala azab di akhirat kesengsaraan yang lebih hebat lagi!! jikalah manusia tahu tentulah mereka mengambil iktibar daripadanya, tidak sekali-kali akan mendustakan rasul atau mencuai-cuaikan pengajaran rasul.

    Mudah2an kita mengambil iktibar daripada segala kejadian dan peringatan Allah swt yang amat mengasihi kita.

     
  9. profnotetree on December 27, 2009 at 8:59 PM

    w'salam... werdah..
    diharap semua.. menginsafkan diri
    thanx kerana membantu mengingtkan semua..

     
  10. cyberboy on December 30, 2009 at 1:14 AM

    tu semua ALLAH nak kasi petunjuk dan jln yg luruslah tuh....

     
  11. profnotetree on December 30, 2009 at 1:29 AM

    tulah.. kepada kita yang masih idup.. dan xkena bencana tu.. beringat lah ye... tuhan akan uji kita bila2 masa je..

     
Bookmark and Share

Followers


ShoutMix chat widget
Creative Commons License