14 comments:
-
udacun
on
December 29, 2009 at 2:42 AM
xtau nak komen ape.. ade betol ade tak....
sbb ni tugasan pertama... komen la jugee....
UDA ngah BZ Wat MIND MAP Pasal IKAN PEKASAM NI.. jgn kaco wokeyy..
tp kene AFUNDI UDA -
profnotetree
on
December 29, 2009 at 2:49 AM
ni komen ke iklan
-
Dak Wan®
on
December 29, 2009 at 5:49 AM
Maaflah ye. Teman hanya utarakan pendapat teman.
1. Bas tu sendiri stabil utk highway, klu bas lain? Semua dah mati! Sebab yg selamat semua kat tingkat atas.
2. Divider? Divider tu dibuat keras utk menghalang bas tu masuk gaung@semua mati.
3. Pit Stop@tukar pemandu.
Tak dapat nak buat apa, melainkan naikkan harga tiket bas. Sekarang 50-70% jualan tiket untuk cover gaji dan maintanance bas. Tapi pengguna sanggup ke bayar lebih?
Driver bas basic around 2k. Kalau nak lebih depa kejar trip. So the best way? Limitkan trip per driver. -
profnotetree
on
December 29, 2009 at 7:10 AM
Hormati pandanagn saudara wan.. setiap org ad pendpat berbeza.. dan if kita duduk dlm satu forum untuk brain storming sesuatu maslh dapt diselesaikan... betul x..
disini ad penjelasn dari saya terhadap apa yang di keutarakn oleh saudara wan..
1, Bas dua tingkat.. hanya sesuai digunakan di dalam bandar sahaja.. hukum fizik.. keadan muka bumi dan iklim khatulistiwa di malaysia tidak sesuai untuk bas ini dijadikn bas express.. semakin tinggi sesebuah benda itu semakin kurang kestabilnya.. plus dengan keadan jalan raya yang berbukit2 seperi highway karak.. bas ini hanya sesuai digunakn di bandar seperti KL
2,.. Divider sekeras manapun dibuat mesti boleh terlepas ke gaung.. hukum fizik juga.. benda lembut fungsi sebagai absorber seperti airbag... dan ianya boleh mengurangkan impact dan momentem sesebuah pelanggaran.. contohnya di negara barat menggunakn sistem air sebagai divider untuk menyerap hentakan..
3.. pitstop yang dimaksudkan bukn seperti pit stop F1.. dimana tidak memerlukn maintenance bas tersebut.. yang di maksudkn adlah hentian untuk menukr pemandu.. so.. jarak pemanduan seseorang pemandu itu dikurngkn.. dan inya tidak menambahkan kos.. maintanance.. cuma kos operasi sahaja yang ditambah.. for me... safety first... money no 2...
gaji... 2ribu tidak mencukupi untuk ekonomi sekarg.. and dats y.. saya cadng buat pitstop.. untuk mengurangkn trip.. dan jangka masa pemanduan seseorang pemandu...
Apapun.. terima kasih kepada saudr wan.. atas pandanagn peribadinya.. yang buruk datgnya dari saya dan yang baik dtagnya dri tuhan... :) -
anakmuaallaf
on
December 29, 2009 at 8:34 AM
setuju dengan pendapat prof.Nak saya jelaskan hukum azali pula.Prof dah bagi hukum fizik.
Kenapa Allah jadikan badan kita, tulang di baluti dengan isi dan isi dilitupi kulit?Kenapa tidak Allah letakkan tulang di luar dan isi serta kulit didalam?Sebab itu divider jangan dibuat dengan benda yang keras.Tak boleh absorb henyakkan.
Bas 2 tingkat pula dari pengalaman pengembaraan saya "double decker" ini digunakan sebagai public transport didalam bandar sahaja.Hadlajunya terhad.Di Malaysia dijadikan bas express.Hukum fizik jelas benda yang tinggi tidak balance.Apatah lagi bila dipandu laju. -
zella y
on
December 29, 2009 at 8:39 AM
kurangkan limit perjalanan utk driver... n jgn asyik tukar2 shif keje... kejap keje siang kejap keje malam.. kepala pun ting tong. =p
-
profnotetree
on
December 29, 2009 at 8:55 AM
terima kasih atas semua komen u all... pada sesiapa yang nak komen tu jagn malu jagn segan... berikan pendapat anda.. ya..!!
Semua komen diterima dgn hati yang erbuka dan ikhlas.. -
i.z.m.a
on
December 29, 2009 at 11:49 AM
Naik bas ekspress 2 minggu sudah ke Kedah. Masa balik tu ambik bas sebelah petang. Masa menurun bukit yang sebelum tol ipoh tu, punya la laju driver tu bawak. Nak lelap mata pun tak berani. Gerun sangat rasanya. Sampai ke KL pun tak dapat tido.. Takut!!
-
profnotetree
on
December 29, 2009 at 11:53 AM
tu lah prof kate..
kejar trip dan sistem perjalanan tu yang buat driver rushing giler2.. -
nyetok
on
December 29, 2009 at 12:24 PM
Perjalanan ke pantai timur biasanya pemandu bas akan rehat di hentian utk skurang2nya 30 minit.
Trip mlm memang bahaya berbanding ngn trip siang -
profnotetree
on
December 29, 2009 at 12:28 PM
ya betul.. 30minit itu belom mencukupi untuk seorang pemandu bas itu rehat.. malah if kita dah start rehat.. kita akan rasa lebih mengantuk..
-
profnotetree
on
December 29, 2009 at 12:28 PM
ya betul.. 30minit itu belom mencukupi untuk seorang pemandu bas itu rehat.. malah if kita dah start rehat.. kita akan rasa lebih mengantuk..
-
PEJUANG KESENIAN EXTREME
on
December 29, 2009 at 5:41 PM
kepada supirman tu,
bajet2 la nak kejar duit..
kang ramai yang mati ni sape susah.. -
profnotetree
on
December 29, 2009 at 7:08 PM
tentu semua susah...menteri susah...pengusaha bas susah...penumpang susah..prof pun susah nak memikirkan method penyelesaian masalah