ijazah dari jalanan, penting ke??

by profnotetree | 2:14 AM in |

Share

 Ijazah terbaik datangnya dari jalanan..!!
 
 
Salam seantero malaysia... entry kali ini mungkin agak sukar difahami oleh sesetengah pihak.. namun ianya penting untuk dikongsikan bersama... Sedang kita asyik mengejar kejayaan di pusat pengajian tinggi.. adakah kita sedar bahawa ada lagi satu ijazah yang harus dimiliki.. Ijazah dari jalanan bukanlah salah satu ijazah yang ada disediakan di mana-mana university, ijazah dari jalanan bermaksud, ilmu yang kita tidak akan dapat dimana-mana selain dari pendedahan diri dari persekitaran luar yang amat mencabar..

Isu ini ditimbulkan untuk membincangkan kepentinggan ijazah jalanan. dengan erti yang lebih difahami iaitu pengalaman dari persekitaran yang positif mahupun negatif.

Persoalannya?? adakah ijazah dari jalanan ini begitu penting buat kita semua?? dan adakah ianya boleh diterima umum??

setiap manusia mempunyai cita-cita tersendiri untuk berjaya, oleh itu pendidikan di peringkat tinggi adalah amat penting, akan tetapi sekadar mempunyai kelulusan pendidikan masih belum mencukupi untuk menjadi yang terbaik.

Di university kita diajar theory dan apa yang kita tahu hanyalah apa yang dipelajari sahaja.. adakah apabila kita sudah bekerja kita tahu untuk apply apa yang dipelajari??
Oleh itu ijazah dari jalanan juga perlu untuk membantu kita menempuhi dunia luar yang penuh dengan pancaroba yang kadang-kadang kita sendiri tidak dapat membayangkannya...

How to GET IT..??

Ijazah dari jalanan ini boleh di klasifikasikan sebagai skill tambahan dalam diri kita, ianya adalah benda yang mengajar kita cara-cara untuk Observe, psychology dan juga kebolehan berfikir secara positif mengikut situasi..


Pergaulan bijak adalah the main point untuk memilikinya, apabila kita bergaul dengan ramai orang kita akan mendapat network yang kuat, dimana ianya boleh digunakan sebagai senjata utama untuk berjaya,

Untuk berjaya kita kena menjadi semua orang. maksudnya bukanlah ikut apa sahaja orang cakap.. tetapi mampu menyesuaikan diri dalam apa sahaja keadaan tanpa terpengaruh dengan- benda yang negatif..

Mencari positif didalam negatif. ini adalah cara yang amat sukar diperolehi.. skill ini memerlukan daya mentafsir maklumat dan psikologi yang tinggi. untuk mencapainya.. contohnya, apabila kita bergaul dengan orang yang mempunyai latar belakang yang gelap.. tidak semestinya kita juga akan menjadi seperti mereka..

Tujuan kita bergaul dengan mereka ini adalah bertujuan untuk mentafsir apa sahaja benda-benda hebat yang ada pada mereka.. rasionalnya gua berkata begitu, setiap insan didunia ini mempunyai kelebihan dan kelemahan masing-masing.. so dengan cara ini kita mungkin dapat memiliki sedikit kelebihan yang ada pada golongan ini untuk digunakan di jalan kebenaran..

Selain itu, ilmu yang kita pelajari dari jalanan juga mampu menambahkan skill kita untuk menjadi lebih yakin untuk bercakap dan mentafsir keadaan semasa.. kita mampu berhadapan dengan sesiapapun, kita mampu berhadapan dengan golongan professional, golongan sederhana, golongan bermasalah seperti mat rempit gangster dan sebagainya. ini kerana pergaulan bijak dan cara kita mengawal keadaan memberi kita satu kebolehan yang sukar diperolehi dimana-mana

kesimpulannya, untuk menjadi somebody kita haruslah memperolehi kedua-dua ijazah ini..
ini kerana pengalaman dan pendidikan apabila digabungkan boleh mendatangkan hasil yang hebat yang sukar kita perolehi dimana-mana.. salam seantero Mlaysia



'' Ijazah terbaik datangnya dari jalanan...
dari pengalaman bercakar dan bersalaman
konflik motivasi cuba meditasi..
positif yang benci jadi inspirasi pagi ''










4 comments:

  1. Anonymous on February 9, 2010 at 4:28 AM

    mai takut ler tggu result SPM.. grr.. harap2 dpt tbaik spye leyh smbut blajar nnt.. agagaga..

    *penting bagi sorang laki kot.. kalau pmpuan? leh buat buat keje kt dapur.. heheh..

     
  2. miss nafira(myeryn) on February 9, 2010 at 9:22 PM

    ijazah dr jalanan a.k.a ijazah pengalaman idup..penting!!heheh

     
  3. fiezaradzi on February 11, 2010 at 12:43 AM

    yg ptg diri sendiri.. wpun xde ijazah dr universiti, tpi diri sndiri tahu cari peluang, one day, tak mustahil die boleh bjaya...

     
  4. Mr.SnorleX on January 13, 2014 at 3:50 PM

    Heheheh..terbaik der

     
Bookmark and Share

Followers


ShoutMix chat widget
Creative Commons License