BTN oh BTN

by profnotetree | 1:04 AM in |

Share

        BTN oh BTN
        
BTN adalah singkatan bagi perkataan biro tatanegara yang kini menjadi  isu hangat di dada2 akhbar...apa yang sering aku baca mereka mengaitkan BTN dengan perkauman...aku sendiri telah 2 kali pergi ke kursus BTN ini...bagi pandangan aku kursus ni untuk kuatkan semangat kaum melayu j...yelah..kami diajak mengenali sejarah..pahit maung perjuangan nenek moyang...bagi aku kami diputarkan dengan irama dendangan lagu sejarah malysia lama...bagaimana tunku mendapat kemerdekaan...nenek moyang pertahan tanah air dari penjajah...itu yang ada dalam biro tatanegara...modul2 yang aku lalui semuanya mengenai bangsa...


kami juga di ajak menhayati lagu warisan..liriknya amat dalam..iramanya menyedarkan kami dari lamunan dan awangan kesenangan kami..bagai mimpi yang penuh kesedihan yang meresap dalam jiwa untuk kami hayati bahawa segalanya kini bukan datang dengan mudah...

orang di luar sana selalu bising...melayu lembik...melayu selalu bergantung pada kerajaan..melayu tak pandai pun masuk universiti...orang katalah ..bukan aku kata...bagi aku, hanya orang melayu yang akan menaikkan semangat orang melayu..sukar kita nak lihat kaum lain bantu menaikkan semngat melayu ini...adakah LIM KIT SIANG, KARPAL SIGH akan bantu orang melayu supaya berdiri..??

Aku rasa kita makin di pijak mungkin..namun orang seperti mereka penting untuk menjadi batu pengukur kemampuan kita.cabaran mereka kita sahut..jika dulu melayu hebat dengan kegemilangan melaka mengapa tidak kini...dengan anjakan paradigma yang dihunus tepat ke hati dan pemikiran kita.

Pasti ada yang tersentak dan sedar dari lamunan..pasti ada yang meltah namun berhemah..kita bercakap tentang bangsa yang menduduki tanah air mereka sendiri tapi jadi bahan kutukan dan pijakan di tempat sendiri..mungkin hujan batu di negara kita masih belum cukup menhantuk kita untuk bangun dari mimpi..WAKE UP...BTN berperanan sebagai jam loceng yang berdering tepat pada waktunya..dan hanya pada tuan yang mengunci jam itu...bakal mendengar irama ia berdetik mahupun berdetak..BTN membangkitkan orang melayu..supaya tidak duduk di bawah dan sama2 memajukan negara..

tiada unsur racist yang negatif..tetapi segalanya positif...manifesto yang dibawa BTN tepat dan jelas..ia untuk membangkitkan semngat melayu..pada yang hebat berkata..hebat menkritik..dia adalah orang buta yang bercakap tentang benda yang tak dapat dia nampak..merasa sesuatu dengan mata tertutup pasti sukar untuk menilai apa2..jadi ayuh buka mata..pandang dan rasa..itulah guna pancaindera..jangan gunakan mulut untuk berkata ..tetapi mata dan telinga harus digerak seiring supaya mulut berkata yang pasti..

Aku hanya insan biasa yang memberi pandangan pada yang sudi membaca..aku hanya mencoret apa yang terencana di kepala..apa yang aku nampak dan rasa..aku hanya mencari PROF sejati..salam perpaduan salam SEANTERO MALAYSIA

                                                                                                                    coretanku...sir_musolini







4 comments:

  1. AdZ on December 10, 2009 at 2:44 AM

    lucky u pegi btn yang macamtu..aku g btn,orang tu siap bentang jumlah kerusi yang setiap parti menang..

    mmg bersejarah..

     
  2. profnotetree on December 10, 2009 at 12:23 PM

    kesilpan normal bro....maybe ada kesilpan data...data kerusi salah takpa...sebab kerusi parlimen ada bertambah sometimes..tapi sejarah yang benar2 kita tak tahu..contoh macam kontrak sosila yang sekrang baru nak di pebesarkan..artikel 3 dan 153 dalam perlembagaan..alert more about that ..join btn more..dia ada banyak modul..

     
  3. sazali yusof on December 10, 2009 at 12:44 PM

    hohoho...
    setiap bebd ad pro and contra..
    kes btn ni... kit amek je bnda positif...

     
  4. sazali yusof on December 10, 2009 at 12:44 PM

    hohoho...
    setiap bebd ad pro and contra..
    kes btn ni... kit amek je bnda positif...

     
Bookmark and Share

Followers


ShoutMix chat widget
Creative Commons License